Η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα θα είναι -σύμφωνα με όλες τις προβλέψεις- το next big thing που, μετά την ψυχαγωγία και τα βιντεοπαιχνίδια, θα φέρει την επανάσταση στις ψηφιακές τραπεζικές υπηρεσίες.

Μήπως σας ξάφνιασε αυτός ο τίτλος και αναρωτιέστε τι δουλειά μπορεί να έχουν οι βουτιές με τους λογαριασμούς; Σήμερα, ίσως όχι μεγάλη, αλλά σε λίγα χρόνια μάλλον θα είναι ο κανόνας. Και, πιστέψτε μας, αυτές οι “βουτιές” στον χρηματοοικονομικό μας κόσμο θα είναι -όπως όλα δείχνουν- πολύ εντυπωσιακές.

Πάμε, λοιπόν, να δούμε πώς και γιατί. Εκτός από τις “αναδυόμενες τεχνολογίες” που, άλλωστε, αποτυπώνονται και στον τίτλο αυτής της στήλης, ολοένα μεγαλύτερο ρόλο έχουν αρχίσει να παίζουν σε πολλούς και ποικίλους τομείς οι “εμβυθιστικές” (immersive technologies), όπως συνοπτικά αποκαλούμε τις τεχνολογίες εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας (Virtual / Augmented Reality), μαζί με όποιο άλλο μείγμα τους – οι πειραματισμοί συνεχίζονται και έχουν μεγάλο ενδιαφέρον.

Βεβαίως, το AR και το VR δεν είναι κάτι καινούριο – όλες αυτές οι τεχνολογίες υπάρχουν κάμποσες δεκαετίες, μόνο που τώρα έχουν μπει πια για τα καλά στην εποχή της ωριμότητάς τους, καθώς πληρούνται ταυτόχρονα πολλές συνθήκες από πλευράς υπολογιστικής ισχύος, συνδεσιμότητας και κόστους, εξ ου η απογείωση και η εξάπλωση.

Τα πρώτα “τροχιοδεικτικά” έπεσαν εκεί γύρω στο 2014, όταν ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ εξαγόρασε την πολλά υποσχόμενη κατασκευάστρια γυαλιών VR, Oculus, με στόχο να περάσει μέσα από αυτήν την επόμενη φάση της διάδρασής μας με τον ψηφιακό κόσμο. Μόλις πέρυσι, μάλιστα, τόνισε σε σχόλιό του ότι, “κάποια στιγμή στη διάρκεια αυτής της δεκαετίας, τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας θα επανακαθορίσουν τη σχέση μας με την τεχνολογία”.

Και μάλλον δεν είναι ο μόνος που το πιστεύει: κι οι άλλοι τρεις από τους “τέσσερις σωματοφύλακες” της GAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple) δραστηριοποιούνται έντονα στον ίδιο τομέα, ο καθένας από τη δική σκοπιά φυσικά, έτοιμοι άλλοτε να συμμαχήσουν κι άλλοτε να ανταγωνιστούν.

Απλώς η πανδημία ήρθε να επιταχύνει τις εξελίξεις και να αλλάξει τους κανόνες στο ηλεκτρονικό εμπόριο, το πρώτο μεγάλο “πεδίο μάχης”, μετά την ψυχαγωγία και τα βιντεοπαιχνίδια – εκεί, όμως, κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει το κατεστημένο, τη Mastercard και τη Visa, που έχουν “βάλει πόδι” στον συγκεκριμένο χώρο ήδη από το 2017. Η πρώτη στήριξε τότε μέσω της πλατφόρμας MasterPay μια εφαρμογή ηλεκτρονικών αγορών με τη βοήθεια VR, ενώ η δεύτερη αξιοποίησε την πλατφόρμα PayScout επίσης σε συνδυασμό με VR και αποστολή των αγορών στο σπίτι.

Ο πολύμηνος εγκλεισμός μας υποχρέωσε όλους να αποδεχτούμε την εικονική πραγματικότητα στην καθημερινότητά μας και, κυρίως, να συνηθίσουμε στη χρήση της. Συμμετέχουμε σαν να μη συμβαίνει τίποτα σε εικονικά συνέδρια ως ομιλητές ή επισκέπτες στα (ψηφιακά) περίπτερα, ψωνίζουμε και δοκιμάζουμε ρούχα σε εικονικά καταστήματα (κάπου διάβασα ότι η κινεζική Κ11 έχει στήσει ολόκληρο mall, με δεκάδες διαφορετικά brand stores), δοκιμάζουμε τα έπιπλα που βλέπουμε στον ψηφιακό κατάλογο για να δούμε αν χωράνε και πώς θα φαίνονται στην (εικονική) αναπαράσταση του διαμερίσματός μας, ενώ το ίδιο κάνουμε και με τους συνδυασμούς των (εικονικών) χρωμάτων στους (εικονικούς) τοίχους μας. Το ταξίδι όχι μόνο έχει ξεκινήσει, αλλά είναι και συναρπαστικό.

Η μεγάλη στιγμή της “εμβύθισης”, όμως, μάλλον θα είναι η χρήση της στον χώρο της οικονομίας όπου συνεχίζεται η αέναη αναζήτηση με στόχο τη μεγιστοποίηση της θετικής εμπειρίας του χρήστη, με πιθανότερους πρωταγωνιστές τις fintech και τις neo-banks – σχήματα σαφώς πιο ευέλικτα και καινοτόμα, από τις παραδοσιακές τράπεζες.

Ήδη, η αμερικανική Acorns εκδίδει μια χρεωστική με δυνατότητα AR μέσω smartphone, ενώ η ιστορική πλην καινοτόμα αυστραλιανή Westpac αξιοποιεί κι αυτή την ίδια τεχνολογία για να δώσει από την οθόνη του κινητού οικονομικά δεδομένα και συμβουλές. Κάτι μας λέει πως, αν λυθούν τα τελευταία τεχνικά προβλήματα ειδικά στο θέμα των γυαλιών, δεν θα δούμε απλώς εφαρμογές, αλλά ανατροπές – ο χώρος προσφέρεται.