O CEO της Revolut Bank Virglijus MIrkes μιλά στο Digital Finance και τον Γιάννη Ριζόπουλο για το επόμενο μεγάλο βήμα της διεθνούς startup να λάβει ολοκληρωμένη τραπεζική άδεια και να ανταγωνιστεί στα ίσια τις τράπεζες στην Ευρώπη.

Η παγκόσμια χρηματοοικονομική πλατφόρμα Revolut που ήδη μετράει περισσότερους από 15 εκατομμύρια ιδιώτες πελάτες και 500.000 επιχειρήσεις ενεργοποίησε μέσα στον Φεβρουάριο την άδεια τραπεζικών συναλλαγών που έχει λάβει στη Λιθουανία, σε 10 ευρωπαϊκές αγορές, ανάμεσα στις οποίες η Ελλάδα και η Κύπρος (Βουλγαρία, Κροατία, Εσθονία, Λετονία, Μάλτα, Ρουμανία, Σλοβακία και Σλοβενία, οι υπόλοιπες, ενώ είχαν προηγηθεί πέρυσι η Πολωνία και η Λιθουανία), με στόχο να αυξήσει την πλούσια γκάμα των σύγχρονων υπηρεσιών που ήδη προσφέρει -πάντα μέσω της εφαρμογής της- στον χώρο της ψηφιακής οικονομίας.

Τι καλύτερη αφορμή, λοιπόν, για να ζητήσουμε από τον Virgilijus Mirkes, CEO της Revolut Bank, να μας μιλήσει για το όραμα, τους στόχους, αλλά και τις (φιλόδοξες, όπως παραδέχεται κι ο ίδιος) προοπτικές τόσο της τράπεζας, όσο και συνολικά του ομίλου Revolut, τα επόμενα χρόνια. Ιδού οι απαντήσεις του στα ερωτήματα που στείλαμε στην έδρα τους, στο Βίλνιους, την πρωτεύουσα της Λιθουανίας.

Η Revolut έχει παρουσία την Ελλάδα από το καλοκαίρι του ’18, κοντεύει να κλείσει τρία χρόνια. Θα θέλαμε ένα σχόλιο εκ μέρους σας μαζί με κάποια νούμερα, σχετικά με τις δραστηριότητές της στη χώρα μας.

Η Revolut έχει σήμερα περίπου 300.000 πελάτες στην Ελλάδα. Προσθέσαμε άλλες 100.000 το 2020, στη διάρκεια της πανδημίας, και η κοινότητά μας εδώ διαφοροποιείται ολοένα περισσότερο ως προς το τι ζητούν οι πελάτες μας από εμάς. Σιγά-σιγά γινόμαστε ο καθημερινός χρηματο-οικονομικός εταίρος όλων αυτών των ανθρώπων, που μας αξιοποιούν στα ψώνια τους, τη διαχείριση των οικονομικών τους, αλλά και στις αποταμιεύσεις τους. Οι συναλλαγές των πελατών μας στην Ελλάδα πέρυσι τριπλασιάστηκαν.

Είσαστε ακόμα μια startup (τουλάχιστον, βαθιά στην ψυχή σας) ή περάσατε πια αυτό το στάδιο;

Νομίζω ότι η Revolut συνδυάζει και τους δυο κόσμους – σ’ ό,τι αφορά στις διαδικασίες και τη διακυβέρνηση της εταιρίας είμαστε περισσότερο corporate, αλλά -την ίδια ώρα- η ταχύτητα με την οποία αντιδρούμε και η ευελιξία που επιδεικνύουμε στη δημιουργία και διακίνηση των προϊόντων μας είναι αντίστοιχη μιας startup.

Από τον προπερασμένο μήνα έχουμε στην Ελλάδα και τη Revolut Bank, με αντίπαλο (τουλάχιστον) τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Πώς έγινε αυτό; Ποιος είναι ο στόχος σας;

Τον Φεβρουάριο ξεκινήσαμε να προσφέρουμε λογαριασμούς καταθέσεων, με την εγγύηση του σχήματος deposit guarantee σε πελάτες μας οι οποίοι επιλέγουν να αναβαθμιστούν στη Revolut Bank (Σ.Σ. όπως ρητώς αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας, “σχεδόν όλες οι καταθέσεις στη Revolut Bank UAB είναι ασφαλισμένες από τη Λιθουανική Κρατική Επιχείρηση ‘Ασφάλιση Καταθέσεων και Επενδύσεων’ (VI «Indeliu ir investiciju draudimas»). Αυτό σημαίνει ότι εάν μια ασφαλισμένη κατάθεση δεν επιστραφεί ως αποτέλεσμα αδυναμίας της Revolut Bank UAB να εκπληρώσει τις χρηματοοικονομικές υποχρεώσεις της, η Λιθουανική Κρατική Επιχείρηση «Ασφάλιση Καταθέσεων και Επενδύσεων”  θα καταβάλει την αποζημίωση για ασφάλιση κατάθεσης στους καταθέτες. Το μέγιστο ποσό ασφαλιστικής αποζημίωσης για καταθέσεις στη Revolut Bank UAB για έναν καταθέτη είναι 100.000 €»).

Προσφέρουμε στους Έλληνες πελάτες μας χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, στο πλαίσιο του αποκαλούμενου “passporting regime”. Και, βέβαια, αυτό γίνεται πλέον όλων των άλλων υπηρεσιών της Revolut, που είναι διαθέσιμες στην εφαρμογή μας. Οι πελάτες μας στην Ελλάδα μπορούν πλέον να απολαύσουν την ασφάλεια μιας τράπεζας σε συνδυασμό με την ξεχωριστή εμπειρία, την ευελιξία και την καινοτομία μιας fintech. Επεκτείναμε τις τραπεζικές μας υπηρεσίες εδώ, επειδή βλέπουμε πως οι πελάτες μας χρειάζονται μεγαλύτερη ασφάλεια για τα χρήματά τους. Οι κοινωνίες, ιδιαίτερα στην Ανατολική Ευρώπη, δεινοπαθούν κάποιες φορές από πτωχεύσεις συστημικών τραπεζών – είμαι, λοιπόν, βέβαιος ότι οι λογαριασμοί καταθέσεων που προστατεύονται στο πλαίσιο του “deposit guarantee”, είναι μια ευπρόσδεκτη προσθήκη κι ένας παράγων ο οποίος μπορεί να συμβάλει στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης, σ’ αυτές τις αγορές. Άλλωστε, η ταχεία αύξηση του αριθμού τους στην Ελλάδα και ευρύτερα στην περιοχή, θεωρώ ότι είναι ένα δείγμα της εμπιστοσύνης με την οποία μας περιβάλλουν οι πελάτες μας.

Τι ιδιαίτερο θα προσφέρετε στους Έλληνες πελάτες σας; Και -επί τη ευκαιρία- ποιος είναι για εσάς ο ιδανικός (αν υπάρχει κάτι τέτοιο) πελάτης στην Ελλάδα; Πώς θα ξεχωρίσετε από τις άλλες τράπεζες; Ένα πιο ευέλικτο μοντέλο αρκεί;

Νομίζω ότι δεν υπάρχει πια, αυτό που λέμε “ιδανικός πελάτης”. Πριν από μερικά χρόνια, η Revolut δεν ήταν στην πραγματικότητα τίποτα περισσότερο από μια κάρτα την οποία προτιμούσαν όσοι ταξίδευαν συχνά, ιδιαίτερα οι νεότεροι σε ηλικία. Καθώς οι δυνατότητές της αυξάνονταν, έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής σ’ όσους ψώνιζαν online ή πλήρωναν μ’ αυτήν τις συνδρομές τους. Τώρα, που παρουσιάζουμε πλέον τις υπηρεσίες της Revolut Bank στην Ελλάδα, θέλουμε να προσελκύσουμε μια διαφορετική ομάδα πελατών, εκείνους που ενδιαφέρονται για τραπεζικές υπηρεσίες.

Ποιο είναι το όραμά σας για τη Revolut Bank στην Ελλάδα, αλλά και διεθνώς;

Αν και ο απώτερος, φιλόδοξος στόχος μας είναι να γίνουμε μια παγκόσμια τράπεζα, για την ώρα εστιάζουμε στην προσπάθειά μας να αξιοποιήσουμε την άδεια διεξαγωγής τραπεζικών υπηρεσιών που έχουμε λάβει στη Λιθουανία, προκειμένου να επεκτείνουμε τις τραπεζικές δραστηριότητές μας σ’ όλη την Ευρώπη. Η περιοχή της Κεντρικής & Ανατολικής Ευρώπης (CEE) είναι πολύ σημαντική για εμάς, καθώς βλέπουμε την αυξανόμενη ανάγκη των πελατών για μια διαφορετική και καλύτερη τραπεζική εμπειρία – το 25% της εγκατεστημένης βάσης των πελατών μας παγκοσμίως, βρίσκεται σ’ αυτή την  περιοχή.

Πόσες είναι οι επενδύσεις που έχετε “σηκώσει” ως τώρα, πόσες χώρες εξυπηρετείτε και πού αλλού σχεδιάζετε να επεκταθείτε; Με τις ΗΠΑ, τι γίνεται;

Η Revolut έχει “σηκώσει” ως τώρα συνολικά σχεδόν 1 δις δολάρια από επενδυτές και η κεφαλαιοποίησή της φτάνει τα 5,5 δις δολάρια. Δραστηριοποιούμαστε σε 35 χώρες και πέρυσι μπήκαμε στις αγορές των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ιαπωνίας και της Αυστραλίας. Παγκοσμίως, ο στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την προσφορά μας στις αγορές όπου έχουμε ήδη παρουσία, αλλά και να επεκταθούμε σε νέες, όπως οι χώρες της περιοχής Ασίας / Ειρηνικού, η Λατινική Αμερική κι ακόμα μακρύτερα.

Όμως, δεν βλέπω να διαφημίζετε πολύ τις υπηρεσίες σας… πώς θα μάθουν για εσάς οι μελλοντικοί πελάτες σας; Αρκεί η πληροφόρηση “από στόμα σε στόμα”;

Κάνουμε κάποια διαφήμιση στις περιοχές όπου η δυναμική για οργανική ανάπτυξη βρίσκεται σε χαμηλό επίπεδο, αλλά πάνω απ’ όλα εστιάζουμε στην ανάπτυξη που προέρχεται από τους ίδιους τους πελάτες μας. Αφήνουμε τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας να μιλήσουν για λογαριασμό μας και, στις περισσότερες περιπτώσεις, το κάνουν.

Η Revolut επιδιώκει την αλλαγή παραδείγματος στον τραπεζικό χώρο, πιέζοντας για μεγάλες ανατροπές. Νομίζετε ότι αυτό το μοντέλο θα αναδειχθεί νικητής τα επόμενα χρόνια ή η μάχη θα κρατήσει πολύ περισσότερο;

Εμείς δεν ανταγωνιζόμαστε κάποιον – εστιάζουμε στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων που μπορούν να κάνουν τις ζωές των 15 εκατομμυρίων ιδιωτών και 500.000 επιχειρηματικών πελατών μας ευκολότερες. Ο αγώνας για καινοτομία είναι διαρκής, δεν πρόκειται για μια μάχη που την κερδίζεις ή όχι. Βεβαίως, εμείς είμαστε σε καλύτερη μοίρα από τις συστημικές τράπεζες, όσον αφορά στις ανάγκες των πελατών σήμερα, αλλά και στο μέλλον.

Τραπεζικές υπηρεσίες – ασφαλιστικές – επενδύσεις – χρηματιστηριακές συναλλαγές -κρυπτονομίσματα – με τι άλλο θα ασχοληθείτε στη συνέχεια;

Υπάρχουν τόσα πολλά να κάνεις στο χώρο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, όπου εμείς συνεχίζουμε να καινοτομούμε – για παράδειγμα, τραπεζικές υπηρεσίες σε επιχειρήσεις, ειδικοί λογαριασμοί για μικρά παιδιά με στόχο την εξοικείωσή τους μ’ αυτές τις υπηρεσίες, νέα μοντέλα αποταμίευσης, προγράμματα πιστότητας και πολλά άλλα τα οποία η Revolut βλέπει με μια εντελώς ανατρεπτική ματιά.

Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν αρκετοί Έλληνες που εργάζονται για εσάς, επομένως έχετε μια καλή ιδέα για την προστιθέμενη αξία που μπορεί να φέρνουν στην εταιρία σας. Στα μελλοντικά σας σχέδια περιλαμβάνεται η δημιουργία κόμβου, εργαστηρίου ή ερευνητικής δομής στην Ελλάδα;

Ενδεχομένως να εξετάσουμε κάτι τέτοιο στο μέλλον, αλλά για την ώρα δεν υπάρχουν τέτοια σχέδια. Όμως, με την πρόσφατη ευέλικτη πολιτική μας σε θέματα εργασίας, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξη πρακτικών τηλε-εργασίας, είμαι βέβαιος ότι η Revolut μπορεί να γίνει ένας ιδιαίτερα ελκυστικός εργοδότης για τους Έλληνες, χωρίς να είναι αναγκαία η φυσική παρουσία τους εδώ…