Ο CEO της Optima bank οριοθετεί τον ψηφιακό μετασχηματισμό και υποστηρίζει πως οι τεχνολογίες θα πρέπει να συνδυάζονται και να χρησιμοποιούνται με τέτοιο τρόπο ώστε να αποφέρουν το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα τόσο για τους πελάτες όσο και για την ίδια την τράπεζα.

Ο Δημήτρης Κυπαρίσσης έχει ένα πολύ σαφές όραμα για τον τραπεζικό κλάδο, πρωταγωνιστής του οποίου είναι ο πελάτης που απολαμβάνει ψηφιακές υπηρεσίες προσαρμοσμένες στις ανάγκες του. Η αλλαγή του τραπεζικού συστήματος και η σταδιακή ψηφιοποίηση του είναι προαπαιτούμενο για εκείνον, προκειμένου να προσφέρει ένα τραπεζικό περιβάλλον που θα απαντά στη σύγχρονη πραγματικότητα, και θα κατορθώσει να υπηρετήσει το σκοπό του. Στη συζήτηση που ακολουθεί ο κ. Κυπαρίσσης μιλά για τις τεχνολογίες που πλέον έχουν στα χέρια τους οι τράπεζες, πώς μπορούν να τις αξιοποιήσουν και τι σημαίνει τελικά ψηφιακός μετασχηματισμός, ποιον αφορά και γιατί είναι αναγκαίος.

Έχετε μια μεγάλη διαδρομή στον τραπεζικό κλάδο. Θα ήθελα να μου πείτε πώς βλέπετε τον ψηφιακό μετασχηματισμό να εξελίσσεται στο τραπεζικό σύστημα και ποια είναι τα συνήθη λάθη που βλέπετε να γίνονται;

Οι τράπεζες παγκοσμίως έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο στην πορεία τους προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, συγκριτικά πάντα με άλλους κλάδους. Η νέα ψηφιακή πραγματικότητα για τον τραπεζικό κλάδο έχει κάνει πολύ πιο εύκολη τη ζωή των πελατών και έχει αλλάξει τη συναλλακτική τους συμπεριφορά. Σκεφθείτε πόσο εύκολα και γρήγορα μπορείτε να κάνετε μια τραπεζική συναλλαγή μέσα από το κινητό ή τον υπολογιστή. Σκεφθείτε επίσης πόσο συχνά πλέον κάνετε τις συναλλαγές σας ηλεκτρονικά.

Ο νέος ψηφιακός κόσμος δεν αφορά μόνο το εξωτερικό οικοσύστημα, δηλαδή όλα αυτά που μπορεί να αντιληφθεί ένας πελάτης. Υπάρχει ένα αθέατο -πλην εξαιρετικά κρίσιμο- μέρος επενδύσεων που στοχεύει στον εσωτερικό ψηφιακό μετασχηματισμό. Αναφέρομαι στις ψηφιακές υποδομές που μεταμορφώνουν εκ βάθρων τις τράπεζες, κάνοντάς τες πιο ασφαλείς, πιο γρήγορες, πιο “έξυπνες” στον τρόπο που λειτουργούν.

Είναι η τεχνολογία που εξαλείφει τις χρονοβόρες διαδικασίες και κάνει πιο εύκολη και παραγωγική τη δουλειά των εργαζομένων. Για εμάς, στην Optima bank, εκεί βρίσκεται το νόημα του μετασχηματισμού και εκεί είναι που δώσαμε τη μεγαλύτερη έμφαση. Όσον αφορά στις παγίδες που υπάρχουν συχνά σε αυτή τη διαδικασία. Η μεγαλύτερη είναι να χαθεί η “πυξίδα”. Τι εννοώ με αυτό; Ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν είναι αυτοσκοπός. Δεν είναι ένα κουτάκι στο οποίο πρέπει απλώς να κάνουμε τσεκ. Ακολουθεί ένα πολύ μεγαλύτερο σχέδιο και υπηρετεί έναν πολύ σημαντικότερο σκοπό. Στην Optima bank ο σκοπός αυτός εντοπίζεται στην παροχή της βέλτιστης εμπειρίας. Στη δημιουργία μιας τράπεζας που θα είναι κάθε φορά, ένα βήμα μπροστά από την εποχή της. Λέμε επομένως ένα μεγάλο “ναι” στην ψηφιακή τεχνολογία ως εργαλείο, ούτως ώστε να διατηρούμε πάντα στο κέντρο της, τον άνθρωπο, τον εργαζόμενο, τον πελάτη και τις ανάγκες του.

Πώς επηρέασε την Optima bank η περίοδος αυτή που ζούμε, της πανδημίας, τόσο σε εταιρικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο πελατών;

Η πανδημία έφερε μαζί της τεράστιες προκλήσεις και δυσκολίες σε κάθε κλάδο. Οι τράπεζες δεν αποτέλεσαν εξαίρεση. Αυτή η παγκόσμια αναταραχή πέτυχε την Optima bank στη φάση της ανάπτυξης, σε μια περίοδο που δίναμε σάρκα και οστά στο όραμα για μια νέα, διαφορετική τράπεζα. Ήταν μια σκληρή δοκιμασία για τα συστήματα και τις δομές μας, αλλά και για τις αντοχές και τις δυνατότητές μας. Μέχρι σήμερα καταφέραμε όχι μόνο να ανταποκριθούμε, αλλά να γίνουμε καλύτεροι. Κρατήσαμε τα διδάγματα της πανδημίας, τα ενσωματώσαμε στη λειτουργία μας. Μέσα σε δύσκολες συνθήκες, πετύχαμε πολλές και σημαντικές νίκες. Συνεχίσαμε χωρίς καθυστέρηση το πλάνο επέκτασης του δικτύου μας, προχωρήσαμε σε σημαντικές επενδύσεις σε ψηφιακές υποδομές, ολοκληρώσαμε την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου κατά 80 εκ. ευρώ, εμπλουτίσαμε το χαρτοφυλάκιό μας με νέα, καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες. Παράλληλα, σε λιγότερα από δύο χρόνια λειτουργίας μας, περάσαμε σε λειτουργική κερδοφορία, γεγονός που αποτελεί ρεκόρ για τράπεζα, ενώ μέχρι σήμερα έχουμε σπάσει το φράγμα του 1 δισ. ευρώ σε χορηγήσεις και του 1 δισ. ευρώ σε καταθέσεις. Είναι μια πορεία που δεν ήρθε τυχαία. Οφείλεται στη σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε χτίσει με τους πελάτες μας.

Η ικανοποίησή τους δεν αντανακλάται μόνο στο χαμόγελό τους, αποτυπώνεται στις μετρήσεις που βασίζονται στον δείκτη NPS, ο οποίος παραμένει σταθερά πάνω από 85.

Στην Optima bank πιστεύουμε πως η επιτυχία δεν είναι ατομική υπόθεση. Είναι το αποτέλεσμα συλλογικής προσπάθειας. Είμαστε τυχεροί γιατί από την αρχή αυτού του ταξιδιού είχαμε μαζί μας στελέχη με γνώση, εμπειρία, δεξιότητες και κυρίως αγάπη για αυτό που κάνουν. Αισθανόμαστε ακόμη πιο αισιόδοξοι για το μέλλον. Έχουμε δημιουργήσει μια ισχυρή ομάδα που ξέρει να δίνει μάχες και κυρίως ξέρει να τις κερδίζει.

Ποιες τεχνολογίες θεωρείτε ότι είναι οι πιο κρίσιμες και χρήσιμες για έναν σύγχρονο τραπεζικό οργανισμό;

Θα μπορούσα να αναφέρω μια σειρά από τεχνολογίες αιχμής, κάθε μία από τις οποίες είναι εξαιρετικά χρήσιμη και απαντά στις ξεχωριστές ανάγκες και στη στόχευση κάθε οργανισμού. Για παράδειγμα εμείς, ως νέα τράπεζα, κληθήκαμε να δημιουργήσουμε από την αρχή, μια σύγχρονη, αξιόπιστη e-banking/mobile banking πλατφόρμα για τους πελάτες μας. Μέσα σε 6 μήνες κάναμε διαθέσιμη την πρώτη της έκδοση. Αυτή ήταν η ανάγκη μας εκείνη τη στιγμή, εκεί επενδύσαμε. Ωστόσο, καμία τεχνολογία από μόνη της δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά. Φανταστείτε κάθε μια από αυτές τις τεχνολογίες σαν μια ψηφίδα. Η επιλογή τους, αλλά και ο τρόπος που θα τις συνδέσεις μεταξύ τους είναι αυτά που θα δημιουργήσουν τη μεγάλη εικόνα. Επιλέξαμε αυτό το ψηφιδωτό να το στήσουμε και να το εμπλουτίζουμε διαρκώς, πάνω σε μία σύγχρονη Ψηφιακή Αρχιτεκτονική. Βασισμένοι σε αυτή και ύστερα από προτεραιοποίηση των δικών μας αναγκών, εγκαταστήσαμε καινοτόμα συστήματα και τεχνολογίες, όπως API Gateway και ESB, για την επικοινωνία των υφιστάμενων με νέα συστήματα, καθώς και ECM, BPM και RPA εργαλείων για την αυτοματοποίηση διαδικασιών. Με δεδομένο πως η Ψηφιακή μας Αρχιτεκτονική επικοινωνεί με το cloud, πετύχαμε τη διασύνδεση όλων αυτών των συστημάτων και των τεχνολογιών μεταξύ τους με κοινό παρονομαστή το πρώτο 100% cloud based τραπεζικό Data warehouse που χτίζουμε.

Η Optima bank είναι μια σχετικά καινούρια τράπεζα, που – φαντάζομαι – είναι απαλλαγμένη από legacy συστήματα. Με ποια κριτήρια επιλέγετε τις νέες τεχνολογίες που θα ενσωματώσετε στα συστήματα σας;

Είμαστε πράγματι μια νέα τράπεζα, ωστόσο, μετά από αξιολόγηση αποφασίσαμε να διατηρήσουμε το engine του υφιστάμενου core banking συστήματος που κληρονομήσαμε και μέσω του νέου API Gateway που εγκαταστήσαμε συνδέσαμε τα ψηφιακά μας κανάλια και το νέο μας Unified Front End που χρησιμοποιούμε στα καταστήματα. Η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική μας έδωσε τη δυνατότητα να εστιάσουμε την ενέργειά μας στην υλοποίηση νέων τεχνολογιών που κάνουν τη διαφορά. Βασικό κριτήριο για την επιλογή κάθε τεχνολογίας που ενσωματώνουμε είναι να υπηρετεί έναν διττό στόχο. Να κάνει πιο γρήγορη, πιο απλή, αλλά και ασφαλή κάθε συναλλαγή για τους πελάτες μας, και ταυτόχρονα να αναβαθμίζει την εργασιακή εμπειρία για τους ανθρώπους μας.

Πώς θα είναι η τράπεζα του μέλλοντος; Ποιο είναι το όραμα σας ειδικά για την Optima bank;

Η τράπεζα του μέλλοντος είναι αυτή που θα καταφέρνει να προσφέρει στον πελάτη, είτε είναι ιδιώτης, είτε επιχείρηση, τις λύσεις που χρειάζεται, με τον τρόπο που επιθυμεί να του προσφέρονται. Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια phygital τράπεζα που θα πατά γερά πάνω σε δύο κόσμους, στον φυσικό και τον ψηφιακό. Αυτή, την τράπεζα του αύριο, επιδιώκουμε να φέρουμε σήμερα μέσω της Optima bank.

Μέσα από μια διαφορετική φιλοσοφία, διαμορφώνουμε μια πρωτόγνωρη, βέλτιστη τραπεζική εμπειρία, προσφέροντας με τρόπο απλό και γρήγορο, εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες που απαντούν στις ανάγκες κάθε πελάτη. Στόχος μας είναι να αποτελούμε έναν ουσιαστικό σύμμαχο για κάθε ιδιώτη που θέλει να επενδύσει τις οικονομίες του, αλλά και για κάθε επιχείρηση που θέλει να πάρει το μέλλον στα χέρια της.

Με αυτόν τον τρόπο αποτελούμε ένα πραγματικό στήριγμα για την ελληνική οικονομία, προκειμένου να απελευθερώσει τις πραγματικές της δυνατότητες.