To 1ο Συνέδριο RegTech της Boussias απέδειξε πως η τεχνολογία στην κανονιστική συμμόρφωση είναι το ζητούμενο της σημερινής χρηματοοικονομικής αγοράς.

Από την αυτοματοποίηση των δεδομένων μέχρι την κυβερνοασφάλεια, το πρώτο (διαδικτυακό) συνέδριο RegTech της Boussias κατάφερε να συγκεντρώσει τον χρηματοοικονομικό κλάδο – και όχι μόνο – σε μια οθόνη. Θεσμικοί παράγοντες, ασφαλιστικοί οργανισμοί και τράπεζες έδωσαν το παρών σε μια ημέρα όπου συζητήθηκε η σημασία της ανάπτυξης των RegTech λύσεων, μιας και οι κανονισμοί, ευρωπαϊκοί και εθνικοί, βρίσκονται στην κορυφή της ατζέντας στα θέματα προς επίλυση.

Είναι προφανές από την παρακολούθηση του συνεδρίου πως ο προβληματισμός γύρω από τη συνεχόμενη ροή ρυθμιστικών πλαισίων που φαίνεται ότι δεν έχει τέλος είναι έντονος, αναγκάζοντας τους οργανισμούς να καταφύγουν στην τεχνολογία για να ανταποκριθούν στα αιτήματα των αρχών.

Ο κλάδος του RegTech αν και σχετικά νέος αποδεικνύεται όλο και πιο αναγκαίος για το σημερινό επιχειρείν, καθώς προσφέρει την αυτοματοποίηση που όλοι χρειάζονται τόσο στα δεδομένα όσο και στις λειτουργίες τους.

Χαρίκλεια Απαλαγάκη, Γενική Γραμματέας Ένωσης Ελληνικών  Τραπεζών
Η κ Χαρίκλεια Απαλαγάκη στην ομιλία της ανέφερε πως τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε εθνικό επίπεδο οι τράπεζες θα έχουν να αντιμετωπίσουν και να προσαρμοστούν σε μια σειρά από νέα κανονιστικά πλαίσια και νόμους, που έρχονται από το δεύτερο εξάμηνο του 2021 και μέσα στο 2022.

Αναφέρθηκε εκτενώς στον επικείμενο κανονισμό AML (Anti Money Laundering) που προωθεί η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (EBA) και θα ισχύσει από το νέο έτος, αλλά και στους νόμους εταιρικής διακυβέρνησης που θα επηρεάσει τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα από φέτος.

Το RegTech, είπε, έρχεται να βοηθήσει τις τράπεζες να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές και να διασφαλίσει, πρώτον πως τα δεδομένα των πελατών δεν θα εκτεθούν και δεύτερον πως θα προστατεύσει τα συμφέροντα τόσο των ίδιων των ιδρυμάτων όσο και των καταθετών τους.

Γιώργος Νασούλης, Group Chief Data Officer στην Τράπεζα Πειραιώς
Ο Γιώργος Νασούλης μίλησε για τη στρατηγική σημασία των δεδομένων σε μια τράπεζα λέγοντας πως αποτελούν ένα στρατηγικό επιχειρηματικό περιουσιακό στοιχείο και ένα βασικό παράγοντα για την επίτευξη και διατήρηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Αποτελούν βασικό καταλύτη και βρίσκονται στον πυρήνα του ψηφιακού μετασχηματισμού των Τραπεζών για την βελτιστοποίηση της εμπειρίας των πελατών, την αύξηση της επιχειρηματικής ευελιξίας και αποτελεσματικότητας, την δημιουργία νέων πηγών εσόδων και την ενίσχυση και βελτίωση των κανονιστικών, εποπτικών και λειτουργικών αναφορών του οργανισμού.

Έτσι λοιπόν βοηθούν στην εξατομίκευση των αλληλεπιδράσεων με τους πελάτες και την ευθυγράμμιση της πρότασης αξίας της Τράπεζας με τις ανάγκες των πελατών, στην ενδυνάμωση του οργανισμού ώστε γρήγορα να καθορίζει, να αξιολογεί και να προσαρμόζει την στρατηγική πορεία δράσης του σε ένα ταχέως μεταβαλλόμενο περιβάλλον αγοράς, στην διαμόρφωση νέων ψηφιακών επιχειρηματικών μοντέλων μέσω της δημιουργίας εσόδων από την αξιοποίηση των δεδομένων και τέλος στην υποστήριξη των αναφορών για την καθημερινή εύρυθμη επιχειρηματική λειτουργία του οργανισμού καθώς τη συμμόρφωσή του με τις κανονιστικές απαιτήσεις με αποτελεσματικό τρόπο.

Ιωάννης Κανελλόπουλος, Υποδιευθυντής της διεύθυνσης επιθεώρησης εποπτευομένων εταιρειών στην Τράπεζα της Ελλάδος
Ο κ. Ιωάννης Κανελλόπουλος τόνισε πως ο “αδύναμος κρίκος” στο οικοσύστημα του finance είναι ο πελάτης, καθώς η ιστορία έχει δείξει ότι είναι ο νούμερο ένα στόχος όσων διαπράττουν οικονομικές απάτες. Τόνισε πως ειδικά με την εμφάνιση του διαδικτύου, η απάτη όχι μόνο έχει επεκταθεί αλλά και μεταλλάσσεται πολύ γρήγορα, καθιστώντας δύσκολο το έργο των τραπεζών να προστατεύσουν τους πελάτες τους.

Υποστήριξε πως λόγω αυτής της ταχύτητας με την οποία εξαπλώνεται και εξελίσσεται η απάτη, μόνο τεχνολογίες που μπορούν να “μαθαίνουν” και να προσαρμόζονται γρήγορα θα μπορέσουν να αναχαιτίσουν και να αποτρέψουν το όποιο κενό ασφαλείας στις τραπεζικές συναλλαγές προκύψει. Τεχνητή Νοημοσύνη, machine learning, είναι μερικές μόνο από τις αναδυόμενες τεχνολογίες που θα πρέπει να τεθούν σε εφαρμογή προκειμένου να προστατευτεί ο σύγχρονος πελάτης και καταναλωτής.

Νίκος Γεωργόπουλος, Cyber Risks Advisor, Cromar Insurance Brokers Ltd, Co-Founder DPO Academy
Ο κ. Νίκος Γεωργόπουλος τόνισε την ανάγκη οι εταιρείες να καλύπτονται πλέον και ασφαλιστικά από το λεγόμενο cyber risk, το οποίο έχει αναδυθεί τα τελευταία χρόνια με την έκρηξη της τεχνολογίας και την επέκταση του διαδικτύου.

Είπε ότι πλέον οι εταιρείες διαθέτουν άυλη περιουσία  όπως είναι οι τεχνολογίες που χρησιμοποιούν για την αντιμετώπιση του κυβερνοεγκλήματος και θα πρέπει να διασφαλίσουν την προστασία αυτών τεχνολογιών. Η τεχνολογία, είπε, εξελίσσεται και μεταμορφώνεται σε γρήγορους ρυθμούς, ωστόσο το κυβερνόεγκλημα βρίσκεται ακόμα δυστυχώς ένα βήμα μπροστά.

Οι λύσεις που προσφέρονται στον τομέα του regtech είναι ιδανικές, ωστόσο μπορούν ανά πάσα στιγμή να θεωρηθούν παλιές αν το hacking και γενικά το κυβερνοέγκλημα πολλαπλασιαστεί ή εξελιχθεί με τέτοιο τρόπο που μπορεί να βλάψει την εκάστοτε επιχείρηση.

Sophia Bantanidis, Head of Regulatory Strategy & Policy TTS Innovation, Treasury & Trade Solutions, Citi
Η Sophia Bantanidis ανέτρεξε στο παρελθόν της ως μέλος της Βρετανικής ρυθμιστικής αρχής, Financial Conduct Authority, λέγοντας πως πριν την εμφάνιση του RegTech τα πράγματα για τους επόπτες ήταν αρκετά δυσκολότερα αφού όλη η δουλειά έπρεπε να γίνει σε offline περιβάλλον.

Είπε ωστόσο ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίας ειδικά μετά την χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 υπήρξε ραγδαία, και κάθε χρόνο γίνεται όλο και πιο εξειδικευμένη, πράγμα που βοηθά απεριόριστα τόσο τους οργανισμούς όσο και τους επόπτες να μένουν συντονισμένοι με την παράλληλη αύξηση του ρυθμού των νομοθετικών πλαισίων.

Η πανδημία του Covid-19, είπε, ήταν η αφορμή να έρθει το regtech στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος και να βιώσει η αγορά μια παράλληλη αύξηση των λύσεων, καθώς οι τράπεζες προσπαθούσαν να βρουν τρόπους συμμόρφωσης και προστασίας λόγω της ψηφιοποίησης της αγοράς, όπως το digital onboarding, τα mobile wallets, κ.ά.

Διονύσης Θεοδοσίου, Head of IT Greece στην HSBC France
Ο Διονύσης Θεοδοσίου μίλησε για την ανάγκη να υπάρχουν “καθαρά” δεδομένα σε μια χρηματοικονομική εταιρεία, προκειμένου να προχωρά στο financial reporting χωρίς προβλήματα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τεχνολογικές λύσεις, κυρίως ως προς την επεξεργασία, την ταξινόμηση και τον διαμοιρασμό των δεδομένων.

Η αυτοματοποίηση, σύμφωνα με τον κ. Θεοδοσίου, είναι βασικός παράγοντας για να μπορέσει να υπάρξει ποιότητα στα δεδομένα. Είναι σίγουρο ότι πάντα θα υπάρχουν προβλήματα στα δεδομένα ωστόσο η ελαχιστοποίηση τους είναι το ζητούμενο και εκεί θα πρέπει να επικεντρωθούν οι προσπάθειες των οργανισμών. Όλο αυτό θα αποτελέσει τον ακρογωνιαίο λίθο για την κανονιστική συμμόρφωση που απαιτούν οι εποπτικές αρχές.

Dr. Ruth Wandhofer, Partner, Gaus Ventures
Η Dr Ruth Wandhofer τόνισε ότι τον τελευταίο χρόνο της πανδημίας η αγορά βίωσε και ακόμη βιώνει ένα νέο κύμα νομοθεσιών και κανονισμών για τομείς όπως το Anti- Money Laundering και το Know Your Customer, το ID identification αλλά και την προστασία των προσωπικών δεδομένων.

Οι τράπεζες στην Ευρώπη ξεκίνησαν, όπως είπε, επιτέλους να κοιτούν προς την κατεύθυνση του RegTech, όμως αρκετά διστακτικά. Για πρώτη φορά, οι τραπεζικοί οργανισμοί προχώρησαν σε αυτοματοποίηση των διαδικασιών τους σε ό,τι αφορά κυρίως την επεξεργασία δεδομένων, μειώνοντας το επιχειρησιακό και λειτουργικό τους κόστος.

Παράλληλα, έχουν ξεκινήσει να μελετούν regtech λύσεις που αφορούν επικείμενα νομοθετικά πλαίσια όπως τον κανονισμό AML που έχει συνταχθεί από την EBA και αναμένεται να τεθεί σε ισχύει την επόμενη χρονιά.

Anastasia Dokuchaeva, Head of Product, Clausematch
Η Anastasia Dokuchaeva, ως “εκπρόσωπος” της RegTech βιομηχανίας, τόνισε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους χρηματοοικονομικούς οργανισμούς είναι η δυνατότητα να μείνουν ενημερωμένοι για τις αλλαγές που φέρνει ο κάθε κανονισμός, αφού είναι τόσο συχνές που στο τέλος επικρατεί μια σύγχυση για το τι ισχύει και τι όχι.

Επιπλέον, η αυτοματοποίηση τόσο των επιχειρησιακών διαδικασιών όσο και της προσαρμογής στην εκάστοτε νομοθεσία είναι ένα από τα βασικά ζητήματα που τα ιδρύματα προσπαθούν να επιλύσουν, συνήθως καταφεύγοντας σε λύσεις που είτε είναι απαρχαιωμένες είτε μη αποτελεσματικές.

Η στροφή, λοιπόν, στην τεχνολογία και ειδικά στον regtech κλάδο αποτελεί ίσως την πιο ολοκληρωμένη και αξιόπιστη στρατηγική για έναν τραπεζικό οργανισμό, διασφαλίζοντας την συνέχεια και την απρόσκοπτη προσαρμογή του σε ένα κανονιστικό πλαίσιο που συνεχώς αλλάζει.

Μαρία Σωτήρχου, Data Governance & Information Security Group Manager στην Ευρωπαϊκή Πίστη
Η Μαρία Σωτήρχου είπε ότι το Solvency II για τους ασφαλιστικούς οργανισμούς υπήρξε ιδιαίτερα αυστηρό και ανάγκασε τις ασφαλιστικές να στραφούν στην τεχνολογία προκειμένου να διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά τα δεδομένα τους και να βρίσκονται σε στοίχιση με το κανονιστικό πλαίσιο.

Είναι προφανές για την κ. Σωτήρχου ότι οι RegTech λύσεις παρά το γεγονός ότι βρίσκονται ακόμα στα πρώτα χρόνια της ζωής τους, ήρθαν για να μείνουν αφού όχι μόνο βοηθούν στη διαχείριση των κανονισμών, αλλά και προσφέρουν πολλά σε ό,τι αφορά την ποιότητα των δεδομένων, τη μείωση του κόστους, την μείωση του ρίσκου αλλά κυρίως την αυτοματοποίηση στην επεξεργασία δεδομένων. Τόνισε την ανάγκη ο κλάδος του RegTech να αναπτυχθεί προκειμένου οι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί να μπορούν να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στις υψηλές κανονιστικές απαιτήσεις.

Shruti Ajitsaria, Partner, Head of Fuse, Allen & Overy
Η Shruti Ajitsaria είπε ότι ο τομέας του RegTech έχει ακόμα πολλά περιθώρια ανάπτυξης, καθώς είναι ένας νευραλγικός τομέας που δεν πρόκειται να κορεστεί γρήγορα. Για παράδειγμα, ακόμα δεν υπάρχουν ολοκληρωμένες RegTech λύσεις για το AML/KYC, αλλά και για μια σειρά από κανονισμούς όπως μέρη του MiFID II.

Αυτό που έχει ιδιαίτερη σημασία ωστόσο είναι να βρεθεί μια λύση η οποία να μπορέσει να βάλει σε μια σειρά τους κανονισμούς και να μπορεί να ανανεώνεται αυτόματα σε κάθε αλλαγή τους, προκειμένου να μπορούν οι οργανισμοί να συμβαδίζουν με την κανονιστική συμμόρφωση.

Είναι επίσης σημαντικό, είπε η Shruti Ajitsaria, να μπορούν οι regtech startups να έχουν ένα έτοιμο προϊόν το οποίο να είναι όσο απλό γίνεται, καθώς η πολλή εκπαίδευση του προσωπικού περισσότερο θα περιπλέξει παρά θα απλοποιήσει τις εσωτερικές διαδικασίες μιας τράπεζας.

Nicola Yannoulis, Senior Policy Expert στην Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή
Η Nicola Yannoulis μίλησε για τις δυστοκίες που υπάρχουν σχετικά με τον τομέα του RegTech, ειδικότερα από την πλευρά των κανονιστικών αρχών. Είπε ότι υπάρχει μια έλλειψη γνώσης και ικανοτήτων που εμποδίζει την κατανόηση πολλών καινοτόμων τεχνολογικών εργαλείων από πλευράς εποπτικών αρχών, ενώ σίγουρα δεν βοηθάει και ο καταιγισμός νομοθετικών πλαισίων που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στην Ευρώπη, αφού πολλές RegTech λύσεις μπορούν εν μια νυκτί να αποδειχθούν πεπερασμένες δεδομένου ότι οι αναθεωρήσεις των κανονισμών είναι συχνές.

Αυτό που προτείνεται ως λύση, είπε η κ. Yannoulis, είναι να στραφούν οι αρχές προς τα λεγόμενα regulatory sandboxes και να προσφέρουν στους παρόχους regtech λύσεων ένα περιβάλλον που θα βοηθήσει όχι μόνο να αναπτυχθούν αλλά και να κατανοήσουν τα ίδια τα στελέχη των αρχών πώς λειτουργεί μια συγκεκριμένη τεχνολογία και σε τι βοηθά.

Λίλιαν Τσιότου, Head of Group Compliance and Corporate Governance στην Εθνική Ασφαλιστική
Η Λίλιαν Τσιότου είπε ότι πολλοί παλιοί χρηματοοικονομικοί οργανισμοί έχουν ακόμα να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των legacy συστημάτων, τα οποία ήταν προϊοντικά και δε μπορούν πλέον να ανταπεξέλθουν στο σημερινό κανονιστικό περιβάλλον ούτε στη πελατοκεντρική φιλοσοφία που θέλουν πλέον αναπτύξουν.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την δημιουργία τεχνολογιών δεδομένων, οι οποίες θα καταστήσουν τα δύο αυτά ζητούμενα το βασικό επιχειρηματικό μοντέλο του οργανισμού. Σε αυτήν την προσπάθεια μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο οι λύσεις RegTech οι οποίες θα “κουμπώσουν” πάνω στον οργανισμό και θα προσφέρουν αυτοματοποίηση των λειτουργιών τους μέσα από την καλύτερη διαχείριση των δεδομένων.

Λίλιαν Μήτρου, Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Η κ. Λίλιαν Μήτρου μίλησε για την ανάδυση του RegTech που προήλθε από έναν συνδυασμό εξυπηρέτησης αναγκών διαφόρων μερών της αγοράς, όπως των ίδιων των εποπτικών αρχών την κατακόρυφη αύξηση των νομοθετικών πλαισίων που αναγκάζουν τα ιδρύματα να συμμορφωθούν με τις διατάξεις τους, τα πολύ υψηλά πρόστιμα που επιβάλλονται από τις αρχές, αλλά και από την ίδια την τεχνολογία που γνώρισε μια “έκρηξη” τα τελευταία χρόνια λόγω της τεχνητής νοημοσύνης και του data science.

Σύμφωνα με ιρλανδική έρευνα – είπε η κ. Μήτρου – πάνω από 286 ενεργές regtech λύσεις ιδιωτικών εταιρειών έχουν υιοθετηθεί αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο, δείχνοντας πως η συμμόρφωση παραμένει μια από τις βασικές προτεραιότητες σε όλες τις επιχειρήσεις. Ωστόσο τόνισε πως έχει αναδυθεί το φαινόμενο εταιρειών που απλώς χαράσσουν στρατηγική για συμμόρφωση προκειμένου να δημοσιοποιηθεί και να επωφεληθούν από αυτή την δημοσιότητα παρά προχωρούν σε ουσιαστική συμμόρφωση.