To ελληνικό startup οικοσύστημα βρίσκεται σε συνεχή άνθηση τα τελευταία χρόνια, με αποκορύφωμα τη φετινή χρονιά, κατά την οποία το βλέπουμε να απογειώνεται και στην πρόσφατη έκθεση του Found.ation «Startups in Greece 2021/2022»

Λίγες μόλις ημέρες μετά την δημοσίευση του report «Startups in Greece 2021/2022» o Δημήτρης Καλαβρός – Γουσίου, Co-Founder & Partner του Found.ation & Velocity.Partners μας μιλά για την δυναμική του ελληνικού startup και fintech οικοσυστήματος. Τα δεδομένα της έκθεσης που, για 5η συνεχή χρονιά, παρουσιάστηκαν από το Found.ation και το EIT Digital (τμήμα του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας), σε συνεργασία με την Velocity.Partners, τον κάνουν ιδιαίτερα αισιόδοξο.

Δημήτρης Καλαβρός – Γουσίου Found.atrion
Σιγά σιγά, έχουν αρχίσει και αναδεικνύονται στον χώρο του fintech εταιρείες, οι οποίες δεν περιλαμβάνουν στην ενασχόλησή τους μόνο το B2B κομμάτι και το enterprise software, αλλά διαθέτουν και consumer-facing χαρακτηριστικά, δηλαδή προϊόντα και υπηρεσίες που απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή.

Αφού όπως μας λέει το 2021 ήταν μια χρονιά ρεκόρ για τις ελληνικές startup με συνολικές επενδύσεις πάνω από μισό δισ. ευρώ. «Δηλαδή τρεις φορές περισσότερες σε σχέση με το 2020 – και σίγουρα τα καλύτερα έρχονται» όπως σχολιάζει χαρακτηριστικά. Σε αυτή τη χρονιά φτάνουμε στο κλείσιμο της περιόδου της επενδυτικής πλατφόρμας EquiFund, που έτρεξε από το 2017 έως το 2021 και τα στατιστικά αναφέρουν ότι, αυτή την τετραετία, οι κλάδοι που χρηματοδοτήθηκαν περισσότερο ήταν οι SaaS, HealthTech, Biotechnology. «Αλλά και ο χώρος του FinTech βρίσκεται κοντά στις κορυφαίες κατηγορίες. Πρόκειται για κλάδους που παρουσιάζουν ιδιαίτερη ανάπτυξη και θα απασχολήσουν ιδιαίτερα το ελληνικό οικοσύστημα και τα επόμενα χρόνια».

Όπως μας εξηγεί σχετικά, ειδικά το ελληνικό fintech startup κομμάτι, παρουσιάζει, τα τελευταία δύο χρόνια, εξαιρετικά ενδιαφέροντες ρυθμούς ανάπτυξης. Αποδίδει την δυναμική του κυρίως στις τελευταίες ρυθμίσεις και αλλαγές που έχουν προέλθει από τη νέα πραγματικότητα του open banking, αλλά και την αναθεωρημένη οδηγία PSD2 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γύρω από τα ανοιχτά δεδομένα στον χώρο των τραπεζικών υπηρεσιών. Έτσι όπως λέει «…σιγά σιγά, έχουν αρχίσει και αναδεικνύονται στον χώρο του fintech εταιρείες, οι οποίες δεν περιλαμβάνουν στην ενασχόλησή τους μόνο το B2B κομμάτι και το enterprise software, αλλά διαθέτουν και consumer-facing χαρακτηριστικά, δηλαδή προϊόντα και υπηρεσίες που απευθύνονται στον τελικό καταναλωτή. Πρόκειται για μία τάση που αναμένουμε να δούμε να αναπτύσσεται ακόμη περισσότερο μέσα στα επόμενα χρόνια».

Εποχή για χρηματοδοτήσεις και ευκαιρίες
Δημιουργήθηκε έτσι ένα ενδιαφέρον momentum αυτή την περίοδο, όπως εξηγεί, που περιλαμβάνει την ανακύκλωση ταλέντου από άλλες startup εταιρείες και το πάντρεμά τους με στελέχη από τον χώρο των χρηματοπιστωτικών και τραπεζικών κλάδων και γιαυτό «…βλέπουμε ομάδες που προκύπτουν από αυτές τις δύο συγκεκριμένες δεξαμενές και η εκτίμησή μας είναι ότι αυτό το πάντρεμα εμπειριών έχει μεγάλο ενδιαφέρον για τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών».

«Όταν κάπου υπάρχει ευκαιρία, το κεφάλαιο ακολουθεί» μας λέει χαρακτηριστικά. «Έχουμε ήδη δει ότι μέσα στο top 10 των ελληνικών most-funded startups για το 2021 υπάρχουν και fintech εταιρείες».

Ανάμεσα στις πιο σημαντικές επενδύσεις για τη χρονιά που διανύουμε και αφορούν το χώρο του fintech, όπως καταγράφεται και στο report «Startups in Greece 2021-2022», ξεχωρίζει εταιρείες όπως οι Belvo, Finloup, Plum. «Και φυσικά η Viva Wallet. Θεωρούμε ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια και ότι, καθώς δημιουργούνται προϊόντα και υπηρεσίες για τις νέες γενιές (millennials & Gen Z), θα δούμε ολοένα και περισσότερα κεφάλαια να διοχετεύονται και στη χώρα μας και σε ευρωπαϊκό επίπεδο – αυτό είναι κάτι αρκετά σημαντικό να τονιστεί».
Όπως ήταν αναμενόμενο η ερώτηση για το αν τελικά η Ελλάδα είναι κατάλληλο περιβάλλον για την ανάπτυξη startups και ιδιαίτερα fintechs έρχεται φυσικά στην κουβέντα.

Τελικά που είναι πιο εύκολο για μια ελληνική fintech να βρει χρηματοδότηση και να εξελιχθεί και γιατί; Με βάση την εμπειρία του θεωρεί ότι όπως συμβαίνει σε όλες τις περιπτώσεις, είναι πολύ πιο εύκολο να βρεθεί θεσμική χρηματοδότηση από κάποιο venture capital fund από τη χώρα προέλευσης. Γιατί όπως εξηγεί, με αυτόν τον τρόπο, μπορούν οι founders μίας startup να επιβεβαιώσουν όλα τα assumptions τα οποία έχουν στο business plan, στο χαρτί και στο μυαλό τους και, με της βοήθεια αυτής της πρώτης χρηματοδότησης, να βρουν το product-market fit τους και στη συνέχεια, να βγουν σε μία δεύτερη χώρα.

Η Ελλάδα όπως μας λέει, αποτελεί κατάλληλο πεδίο ανάπτυξης για μία startup και ο λόγος είναι απλός: «Έχει να κάνει με το ότι υπάρχει ενδιαφέρουσα συγκέντρωση σε επίπεδο δραστηριότητας διαφόρων πλευρών του χρηματοπιστωτικού προϊόντος, όπως κάρτες κ.λπ.

Είναι κατάλληλο πεδίο ανάπτυξης, καθώς αναφερόμαστε σε προϊόντα και υπηρεσίες, οι οποίες έχουν περιφερειακή λογική και δυναμική σε έναν αρκετά μεγάλο βαθμό, καθώς συνήθως το κομμάτι της νοτιοανατολικής Ευρώπης υπολείπεται 2-3 χρόνια σε σχέση με τις εξελίξεις σε άλλες, πιο ανεπτυγμένες αγορές.

Επίσης, το κομμάτι των unbanked και των underbanked στη χώρα μας είναι υψηλό, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό για νέα fintech που μπορούν να δώσουν απαντήσεις και λύσεις σε κομμάτια χρηστών στους οποίους οι παραδοσιακές τράπεζες δεν μπορούν να προσφέρουν προϊόντα ή απλά τα προϊόντα τους δεν τους είναι ελκυστικά».

Ο ρόλος του Found.ation στο ελληνικό startup οικοσύστημα
Σε αυτή την πορεία των ελληνικών startups προς τις χρηματοδοτήσεις και την ανάδειξη τους ο ρόλος του Found.ation μπαίνει στο κέντρο της συζήτησης.

Η αποτύπωσή του ελληνικού οικοσυστήματος με το ετήσιο report «Startups in Greece», σε συνεργασία με το EIT Digital και την Velocity.Partners, με σκοπό την καταγραφή των ευκαιριών χρηματοδότησης και των προφίλ των startups στην Ελλάδα, αποτελεί βασικό εργαλείο τόσο για την επιχειρηματική όσο και την startup κοινότητα.

«Πριν λίγες μέρες, δημοσιεύσαμε το φετινό report «Startups in Greece 2021-2022», που φέτος έχει νέους στρατηγικούς συνεργάτες και υποστηρίζεται από την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα Επενδύσεων (HDBI), ενώ τελεί υπό τη χορηγία των Eurobank | egg – enter•grow•go | Corallia και Oracle for Startups» μας λέει.

Στο report καταγράφονται όλες οι επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο του χρηματοδοτικού προγράμματος EquiFund, αλλά και από επενδυτικά σχήματα της Ελλάδας και του εξωτερικού και αναλύεται το προφίλ των εταιρειών που έχουν ενισχυθεί, με στόχο να προβληθεί το ελληνικό οικοσύστημα περισσότερο στο εξωτερικό και να προσελκυθούν επενδυτές, συνεργάτες, αλλά και ταλέντα. «Το Found.ation – μια εταιρεία που εμείς οι ίδιοι θεωρούμε ότι είναι startup – βρίσκεται από την αρχή της ίδρυσής της κοντά στο οικοσύστημα, τόσο ως χώρος coworking, όσο και ως χώρος όπου πραγματοποιούνταν meetups και συνέδρια. Ακόμη, χάρη στην πολυετή συνεργασία μας με το EIT Digital, υλοποιούμε ένα μοναδικό πρόγραμμα επιτάχυνσης και οικονομικής ενίσχυσης πολύ πρώιμων startups, που τα τελευταία τέσσερα χρόνια έχει επενδύσει €465.000, βοηθώντας να δημιουργηθούν 33 εταιρείες.

Τέλος, λειτουργούμε ως σύνδεσμος ανάμεσα σε ανεπτυγμένες startups και μεγάλους οργανισμούς, ενώ κατέχουμε σημαντική θέση στο οικοσύστημα καινοτομίας όντας μια από τις εταιρείες με τη μεγαλύτερη εμπειρία και δραστηριότητα σε hackathons και σε εκπαίδευση digital skills».

Το λαμπρό μέλλον του ελληνικού fintech
Και μιας και το τέλος της χρονιάς πλησιάζει, ζητήσαμε και μια πρόβλεψη για το μέλλον του ελληνικού fintech. «Σύμφωνα με όσα βλέπουμε, ίσως η πρώτη χρονικά έξοδος εταιρείας με αποτίμηση πάνω από το 1 δισ. ευρώ (η πρώτη unicorn στη χώρα μας, η εταιρεία Viva Wallet) θα προκύψει από τον χώρο του fintech.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα εκθετικό φαινόμενο και θετικά απόνερα για την επόμενη φάση της αγοράς μας. Άνθρωποι που θα απολαύσουν τους καρπούς αυτής της εξόδου, είτε ως στελέχη είτε ως επιχειρηματίες, από αυτή την πρώτη unicorn, θα επανέλθουν στην αγορά κατέχοντας άλλους ρόλους, είτε ως επενδυτές είτε ως επιχειρηματίες, ώστε να δώσουν πνοή σε μία νέα γενιά υπηρεσιών και προϊόντων.

Επομένως, θεωρούμε ότι το επόμενο έτος είναι πολύ ενδιαφέρον για τον χώρο αυτό, καθότι μία μεγάλη έξοδος, όπως αυτή που περιμένουμε, στο επίπεδο που την περιμένουμε για την Viva Wallet, μπορεί να έχει πολύ έντονο, πολλαπλασιαστικό αντίκτυπο αποτύπωσης στην ευρύτερη αγορά μας, όχι μόνο της fintech, αλλά και ευρύτερα της startup κοινότητας, με τον ίδιο τρόπο που, για παράδειγμα, το Skype αποτέλεσε για πολλά χρόνια σημείο αναφοράς και έμπνευση για την εσθονική startup σκηνή».