Η ελληνική fintech Woli δημιούργησε ένα συνδυασμό τραπεζικού app και μιας «παιδικής mastercard» που εκπαιδεύει τα παιδιά στις ψηφιακές πληρωμές, την αποταμίευση και την σωστή οικονομική διαχείριση.

Η ιδέα για τη Woli άρχισε να παίρνει μορφή στο μυαλό του Βασίλη Ζούπα, συν-ιδρυτή και CEO της, ήδη από το 2017. Στις αρχές του 2020, οι ανάγκες της πανδημίας επιτάχυναν τις εξελίξεις και έτσι το πήρε απόφαση, και δημιούργησε την «πρώτη τραπεζική εφαρμογή και prepaid mastercard για νέους 10-18, συν-διαχειριζόμενη από τους γονείς». Το όνομα αυτής: «Woli» ένα «παιχνιδιάρικο» wallet, που θυμίζει και έναν γνωστό χαρακτήρα cartoon.

Στη διαδικασία φάνηκε ότι όπως σε κάθε ξεκίνημα ενός καινοτόμου προϊόντος, υπάρχουν πολλαπλά επίπεδα δυσκολίας, από τη σωστή στρατηγική και τοποθέτηση στην αγορά, μέχρι το χτίσιμο της core ομάδας και τη δημιουργία των βασικών υποδομών, που είναι απαραίτητες και βασικές ώστε να στηρίζουν και να μπορούν να κάνουν μια startup να μεγαλώσει.

Όπως μάλιστα επισημαίνει ο Βασίλης Ζούπας, «στον κλάδο της τραπεζικής τεχνολογίας, τα εμπόδια είναι περισσότερα και δυσκολότερα από άλλα industries -αδειοδότηση, κανονιστική συμμόρφωση, εξειδικευμένες τεχνολογικές πλατφόρμες κτλ.- και απαιτούν μια ομάδα με σημαντική εμπειρία στον συγκεκριμένο χώρο».

Το ευτύχημα ήταν ότι η ομαδα του Woli βρήκε στήριξη. «Μας επέλεξαν και υποστήριξαν σημαντικοί ευρωπαϊκοί accelerators, όπως το Visa Innovation Program και το X-Europe και είμασταν από τις πρώτες ελληνικές startups του μητρώου νεοφυών επιχειρήσεων Elevate Greece. Τώρα έχουμε ξεκινήσει ήδη τη λειτουργία μας στην ελληνική αγορά, με τον βασικό κορμό της εφαρμογής, που περιλαμβάνει λογαριασμούς γονέα και παιδιού, αυτόματο χαρτζιλίκι, όρια δαπανών, εργασίες και ανταμοιβές, καθώς και την πολύχρωμη παιδική Woli Mastercard. Αναπτυχθήκαμε σε μεγάλο βαθμό με κεφάλαια μετόχων και angel investors και στο πλάνο για τους επόμενους μήνες είναι και το πρώτο VC fundraising που θα τροφοδοτήσει μια γρήγορη ανάπτυξη της ομάδας και του προϊόντος».

Digital Payments για όλη την οικογένεια
Εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ένα δάσος από σηκωμένα φρύδια και από επιφυλακτικές μέχρι αρνητικές αντιδράσεις να πυκνώνει, όταν ένας fintech startupper αρχίζει να εξηγεί, σε banking executives αλλά και γονείς, την ιδέα του να δώσεις μια prepaid Μastercard σε ένα δεκάχρονο. Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι είμαστε ακόμα στην αρχή αυτής της αγοράς, οπότε υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει αντίσταση.

Ωστόσο ήδη, όπως μας εξηγεί, οι πρώτοι «early adopters» πελάτες της Woli, σύντομα κατάλαβαν ότι η παιδική κάρτα Woli είναι ένας πολύ πιο ασφαλής και σωστός τρόπος πληρωμών για τα παιδιά τους, με πολλά προτερήματα: οι γονείς θέτουν από το app τους όρια εξόδων, τα ελέγχουν, το παιδί δεν έχει ρίσκο να του κλέψουν ή να χάσει τα μετρητά του και η κάρτα δεν «περνάει» σε εμπόρους με υπηρεσίες και προϊόντα που αφορούν αμιγώς ενήλικες (π.χ. έχει για παράδειγμα gambling block).

Από την οπτική του γονιού η ιδέα μοιάζει καλή, αλλά πολύ «καινούργια». Τόσο που εντελώς φυσιολογικά οι απορίες και οι προκλήσεις που το όλο εγχείρημα μας φέρνει στο μυαλό, συνεχίζουν να εμφανίζονται σαν προειδοποιητικά popup παράθυρα στην αρχική σελίδα κάποιου web banking.

Έτσι η επόμενη ερώτηση που αυτόματα προκύπτει είναι «πως εξηγείς σε έναν 10χρονο τι είναι η Woli;». Η απάντηση έρχεται άμεσα και είναι απλή «είναι ο πρώτος σου λογαριασμός, ενώ έχεις mastercard στο όνομά σου για να λαμβάνεις αυτόματα το χαρτζιλίκι σου και να ξοδεύεις online και σε φυσικά καταστήματα με ασφάλεια και ταχύτητα. Μέσα από το Woli app μπορείς να βάλεις τους δικούς σου στόχους αποταμίευσης, να βρεις προσφορές για αγαπημένα σου brands και να γίνεις μέρα με τη μέρα καλύτερος στη διαχείριση των χρημάτων σου!».

Εξίσου φυσικά προκύπτει και η ανάγκη για μια version της απάντησης για τους πιο «διστακτικούς» γονείς. Για όλους εμάς τους ενήλικες λοιπόν, όπως μας εξηγεί ο Βασίλης Ζούπας, το Woli είναι μια έξυπνη τραπεζική εφαρμογή για σύγχρονες οικογένειες, που αυτοματοποιεί το χαρτζιλίκι και βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν δεξιότητες διαχείρισης χρημάτων, με διασκεδαστικό και ασφαλή τρόπο.

Οι γονείς μπορούν να ψηφιοποιήσουν το χαρτζιλίκι, να ορίσουν όρια δαπανών, να λαμβάνουν ειδοποιήσεις σε πραγματικό χρόνο για το που πάει και να ορίζουν εργασίες που ανταμείβονται (να βάλουν στο παιδί τους ένα ποσό στην κάρτα αν πλύνει για παράδειγμα το αυτοκίνητο ή κάνει κάποια δουλειά του σπιτιού), για να διδάξουν στα παιδιά πώς να κερδίζουν εισόδημα. Τα παιδιά αποκτούν πρόσβαση στον πρώτο τους ψηφιακό λογαριασμό, διαχειρίζονται το χαρτζιλίκι τους, θέτουν στόχους αποταμίευσης και χτίζουν γνώσεις οικονομικών μέσω διαδραστικών μαθημάτων.

«Η εκπαίδευση είναι στον πυρήνα του Woli» μας εξηγεί, «γιατί στόχος μας είναι να είμαστε η πρώτη τραπεζική εμπειρία ενός παιδιού, που θα το βοηθήσει να κατανοήσει τις δύσκολες έννοιες των οικονομικών και θα τον εξοπλίσει με σημαντική γνώση μέχρι να ενηλικιωθεί. Η αποστολή μας είναι να ενδυναμώσουμε τους νέους, δίνοντάς τους οικονομική ελευθερία και γνώση».

«Cash Was King» στο μέλλον των πληρωμών
Αναρωτιέμαι αν το «cash is king» mentality ισχύει, ειδικά για τα παιδιά και ποιο είναι το μέχρι τώρα feed back για το Woli από αυτά που ήδη το χρησιμοποιούν. «Το feedback είναι εξαιρετικό, γιατί η δυνατότητα και μόνο να έχουν τη δική τους προσωπική κάρτα και ψηφιακό πορτοφόλι, τους απελευθερώνει σε ότι αφορά στις ψηφιακές πληρωμές. Μπορούν πλέον να αγοράζουν μόνοι τα online παιχνίδια τους ή να κάνουν contactless (και ασφαλείς) αγορές στο σχολείο και με τους φίλους τους!», λέει ο κ. Ζούπας.

Τα σχέδια της Woli για το μέλλον περιλαμβάνουν την ανάπτυξη ενός πλούσιου roadmap λειτουργιών, από στόχους αποταμίευσης, δυνατότητα μικρό-δωρεάς σε φιλανθρωπίες, αγορά vouchers από αγαπημένα παιδικά brands, μέχρι την ανάπτυξη της εκπαιδευτικής πλατφόρμας στην οποία θα προστεθεί ένα εκπαιδευτικό “παιχνίδι”, μέσα από διασκεδαστικά κουίζ για παιδιά, γύρω από την χρηματο-οικονομική εκπαίδευση και τις έννοιες του, στο Woli App. Σε αυτό θα συμμετέχουν μάλιστα και οι γονείς, οι οποίοι θα λαμβάνουν ενημέρωση για την πρόοδο των παιδιών και θα μπορούν να τα επιβραβεύουν με μικρά χρηματικά rewards μέσα στο Woli.

Το μέλλον του Woli είναι πολλά υποσχόμενο, μιας και είναι συνδεδεμένο με αυτό του διαρκώς εξελισσόμενου μοντέλου των ψηφιακών πληρωμών, όπως μας εξηγεί ο Βασίλης Ζούπας.
«Προσπερνώντας το one-stop-shop μοντέλο των κλασσικών τραπεζών, πολλές νέες εταιρείες πλέον εστιάζουν σε συγκεκριμένο κοινό (vertical) και λύνουν με πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα τα προβλήματά αυτών των πελατών. Στο Woli εστιάζουμε στην οικογένεια και στους νέους και θεωρούμε ότι μέσα από την αφοσίωση σε αυτό το κοινό μπορούμε να προσφέρουμε μια εξαιρετική τραπεζική εμπειρία».