Η Ελληνική fintech Wysely έρχεται να παντρέψει το open banking με την τεχνητή νοημοσύνη, αποδεσμεύοντας τα προσωπικά οικονομικά δεδομένα όλων μας από τα γκισέ των τραπεζών.

H Wysely “γεννήθηκε” την ημέρα που η Ευρωπαϊκή Ένωση “ανάγκασε” τις συστημικές τράπεζες των κρατών μελών της, να ανοίξουν τα API τους προς τρίτους παρόχους. Εκείνη την εποχή, οι co- founders της Wysely εργάζονταν και οι δύο σε τραπεζικούς οργανισμούς. Ο Κώστας Σιαμπάνης δούλευε στην Eurobank στην Ελλάδα και ο Jef Stals στην BNP Paribas στο Βέλγιο. Με το που άκουσαν ότι για πρώτη φορά, τα δεδομένα των πελατών μια τράπεζας θα ανήκαν στους ίδιους τους πελάτες, και όχι στην τράπεζα, κατάλαβαν ότι το open banking θα επικρατούσε στην ευρωπαϊκή τραπεζική αγορά γι’αυτό και ένιωσαν τυχεροί που ήταν στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή.
«Αντιληφθήκαμε αμέσως ότι τα πάντα θα άλλαζαν τα επόμενα χρόνια και θέλαμε να πάρουμε μέρος σε αυτό» θυμάται. Μετρώντας μόλις μερικούς μήνες ζωής, η Wysely κατάφερε να κερδίσει πολλούς υποστηρικτές και να οδεύει προς μια επιτυχημένη πορεία. Ο Κώστας Σιαμπάνης μίλησε στο Digital Finance για την ανάπτυξη της τεχνολογίας που θα απελευθερώσει την δύναμη των τραπεζικών δεδομένων και θα επαναπροσδιορίσει την σχέση καταναλωτών, πιστωτικών οργανισμών και επιχειρήσεων, περνώντας από την open banking στην open finance εποχή.

Η φιλοσοφία πίσω από τα δεδομένα
Επειδή τα τραπεζικά δεδομένα απελευθερώθηκαν ιδιαίτερα πρόσφατα, του ζητάμε να μας εξηγήσει την προσέγγιση και φιλοσοφία της Wysely στο «πως» θα μοιραζόμαστε αυτά τα οικονομικά μας δεδομένα, με τον απλούστερο δυνατό τρόπο.
“Γιατί να πρέπει να ανεβάσω έγγραφα για να κάνω μια αίτηση για την μίσθωση ενός αυτοκινήτου; Γιατί πρέπει να στείλω τις κινήσεις του λογαριασμού της εταιρείας μου, στον λογιστή μου χειροκίνητα; Γιατί να μην κάνω απλά login στο web banking μου; Αυτό κάνει σήμερα η Wysely: με ένα απλό login στο web banking της/του, μπορεί κάποιο άτομο ή μια εταιρεία να μοιραστεί οικονομικά δεδομένα με μια άλλη εταιρεία που την/τον ενδιαφέρει ή το ίδιο του το ERP.”
O κ. Σιαμπάνης τονίζει ότι σήμερα η πρακτική αυτή γίνεται όλο και πιο κοινή, ειδικά μετά τις ιδιαίτερες συνθήκες στις οποίες μας υπέβαλε ο COVID-19. “Όλοι μας λίγο πολύ χρησιμοποιήσαμε τους προηγούμενους μήνες, τη σελίδα του egov για να δημιουργήσουμε κάποιο έγγραφο. Ο ευκολότερος τρόπος ταυτοποίησης μας στο egov, γίνεται κάνοντας, απλά, login στο web banking μας. Η ίδια πρακτική χρησιμοποιείται πια και από τις τέσσερις μεγάλες τράπεζες για την επικαιροποίηση των στοιχείων μας. Αυτή τη φορά, ανάποδα, η τράπεζα μπορεί να δει τα ενημερωμένα στοιχεία του χρήστη από τη ΓΓΠΣ με συναίνεση του ίδιου, χωρίς να χρειάζεται να προσκομίσει έγγραφα.”
Περιγράφοντας τη νέα πραγματικότητα, ο Κώστας Σιαμπάνης προσθέτει: “Μέσα στον επόμενο χρόνο φαίνεται ότι θα δούμε πολλές τέτοιες “συμπράξεις” όπου ο χρήστης βρίσκεται στο επίκεντρο ως ο κύριος κάτοχος των δεδομένων του, όπου αποφασίζει ο ίδιος τι θα μοιραστεί και με ποιον” Στις ανάγκες αυτής της πραγματικότητας η Wysely, λέει ο συνιδρυτής της, φιλοδοξεί να έχει τη βέλτιστη λύση. Πιστεύοντας ότι στο επίκεντρο κάθε προσπάθειας διαμοιρασμού οικονομικών στοιχείων ενός ατόμου, πρέπει να βρίσκεται το ίδιο το άτομο και όχι οι εταιρικές διαδικασίες. Γιαυτό δουλεύουν με εταιρείες που πιστεύουν το ίδιο και αυτό τους επιτρέπει να είναι καλύτεροι.
”Ο χρήστης έχει πάντα τον έλεγχο στο τι θα μοιραστεί και τι σημαίνουν οι πληροφορίες που μοιράζεται. Tην ίδια στιγμή, δεν θεωρούμε ότι οι τράπεζες αποτελούν την μοναδική πηγή οικονομικής πληροφόρησης. Υπάρχουν πολλές ακόμα πηγές που χρίζουν σημασίας, από τον ίδιο τον χρήστη, μέχρι το σύστημα ERP μιας εταιρείας”, τονίζει ο κ. Σιαμπάνης

Πορεία απογείωσης
Η αρχική η ιδέα εξελίχθηκε στο τελικό προϊόν σε συνεργασία με τους πελάτες, αφού η ανορθόδοξη συχνά σκέψη για τα προβλήματα που τους απασχολούν, οδήγησε την Wysely στην καινοτομία.
Έτσι η Wysely, που λίγο καιρό πριν τροχοδρόμησε μέσω του Visa Innovation Program, μπαίνει τώρα σε πορεία απογείωσης. “Είμαστε ήδη live με τους πρώτους μας πελάτες στην προσπάθεια μας να κάνουμε bootstrap. Αυτή τη στιγμή συνδεόμαστε στις περισσότερες τράπεζες της Ευρώπης και ήδη μιλάμε με πελάτες εκτός Ελλάδος. Στα επόμενά μας βήματα είναι αρχικά η μετάβαση από το open banking στο open finance, σε μια προσπάθεια να συνδεθούμε σε όσες περισσότερες οικονομικές πηγές είναι δυνατό και όχι μόνο στις τράπεζες. Την ίδια στιγμή θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα και σε μικρομεσαίες εταιρείες να μοιραστούν τα οικονομικά τους δεδομένα τους με άλλες εταιρείες και υπηρεσίες”, λέει ο Κωστας Σιαμπάνης.

Εργαλεία για “σοφές αποφάσεις”
H Wysely φιλοδοξεί να ξεχωρίσει κυρίως με την “doer” συμπεριφορά της. Κινείται γρήγορα για να φτιάξει ή να απορρίψει κάτι, με τον πελάτη πάντα στο επίκεντρο. Διαθέτει εξ αρχής μια international κουλτούρα με τα τέσσερα μέλη της ομάδας να βρίσκονται σε τρεις διαφορετικές χώρες (Αγγλία, Ελλάδα, Βέλγιο). Ψάχνεισυνεχώς νέους τρόπους να λύσει υπάρχοντα προβλήματα, με νέες εφαρμογές για την πλατφόρμα της. Αυτή τη στιγμή έχει συστήσει ένα Β2Β μοντέλο, βοηθώντας εταιρείες να προσφέρουν καινοτόμες υπηρεσίες στους τελικούς πελάτες. Υπηρεσίες που αλλάζουν για πάντα τον τρόπο με τον οποίο μοιραζόμαστε τα οικονομικά μας δεδομένα, προς όφελός μας, ως αφανείς ήρωες, αφού ενσωματώνονται στις υπάρχουσες διαδικασίες, σε αυτό που συχνά αποκαλούμε embedded finance. Πως ακριβώς; «Ένα παράδειγμα θα ήταν να βλέπαμε την Skroutz να δίνει μικροδάνεια στους εμπόρους της πλατφόρμας. Είμαι σίγουρος ότι τα επόμενα δύο χρόνια θα δούμε πολλά τέτοια fintech services να παρέχονται από εταιρείες που δεν είναι αμιγώς fintech. Η Wysely φιλοδοξεί να είναι η fintech εταιρεία που θα επιτρέψει σε οποιαδήποτε εταιρεία να γίνει “fintech”» εξηγεί ο Κώστας Σιαμπάνης. Εξ ου και το όνομα, όπου το “Wysely” αναφέρεται «στην ανάγκη που έχουμε όλοι για σοφότερες αποφάσεις, ώστε (ειδικά στα ευαίσθητα οικονομικά δεδομένα) να «Use it wysely», όπως λέμε και εμείς εσωτερικά”», ενδυναμώνοντας εταιρίες και ιδιώτες με τα εργαλεία που θα τους επιτρέψουν να πάρουν «σοφότερες» αποφάσεις.